Mieszkanie stanowiące odrębną własność – transakcja

table-white-home-interior
Strona główna » Mieszkanie stanowiące odrębną własność – transakcja

Transakcję sprzedaży mieszkania z rynku wtórnego zawiera się na podstawie aktu notarialnego. Aby odbył się on bez problemów i niepotrzebnych niespodzianek, osoba sprzedająca powinna odpowiednio wcześnie zająć się przygotowaniem niezbędnych dokumentów. Będą one potrzebne notariuszowi do sporządzenia umowy. Zebranie wszystkich papierów może wydawać się problematyczne. Niezbędnik dotyczący sprzedaży mieszkania stanowiącego odrębną własność stworzony z pomocą specjalistów z biura Tyszkiewicz Nieruchomości z pewnością w tym pomoże.

1. Księga Wieczysta

Mieszkania, których sprzedaży dotyczy ten artykuł, zawsze mają założoną Księgę Wieczystą. Przed umową należy udostępnić wybranemu notariuszowi jej numer. W KW znajdują się wszelkie najważniejsze informacje dotyczące mieszkania, takie jak, między innymi, adres, powierzchnia, informacja o własności czy zadłużeniu. Więcej szczegółów dotyczących ksiąg wieczystych znajdziecie w poprzednim wpisie „Tajemnicza księga wieczysta” .

2. Dokument potwierdzający nabycie nieruchomości przez właściciela

Żeby coś sprzedać trzeba być tego właścicielem. Nikt jednak nie uwierzy nam na słowo, dlatego będąc stroną sprzedającą mieszkanie musimy przedstawić dokument, który to potwierdza. Rodzaj dokumentu zależy od tego, w jaki sposób nabyliśmy mieszkanie. Gdy weszliśmy w posiadanie nieruchomości poprzez jej zakup na rynku wtórnym, musimy przedstawić notariuszowi akt notarialny umowę sprzedaży. Jeśli nasze mieszkanie było zakupione od dewelopera, dostarczamy akt notarialny, który ustanawia odrębną własność tego lokalu. W przypadku gdy staliśmy się właścicielami mieszkania w ramach darowizny, potrzebny będzie akt notarialny umowa darowizny. To jednak nie wszystko. W przypadku darowizn od 2007 roku będziemy musieli pobrać z Urzędu Skarbowego zaświadczenie, dotyczące tego, że uregulowaliśmy podatek od spadków i darowizn lub, że nie był on należny. Lepiej nie załatwiać tego dokumentu na ostatnia chwilę, gdyż na jego wydanie możemy czekać nawet tydzień. A notariusz nie przymknie oka na jego brak. Podobna sytuacja ma miejsce gdy odziedziczyliśmy mieszkanie w spadku. Musimy pobrać ten sam dokument z Urzędu Skarbowego, tak jak w przypadku darowizny. Dodatkowo, potrzebny będzie akt notarialny, postanowienie sądu o nabyciu spadku lub poświadczenie dziedziczenia.

Przed sprzedażą mieszkania przedstaw dokument stwierdzający, że jesteś jego właścicielem

Przed sprzedażą mieszkania przedstaw dokument stwierdzający, że jesteś jego właścicielem

3. Hipoteka

Sprzedaż mieszkania z wpisaną w dziale IV KW hipoteką to bardzo częsta sytuacja. Nie powinna ona odstraszać przyszłych kupujących. W tym wypadku właściciel nieruchomości musi udać się do swojego banku i poprosić o wydanie zaświadczenia do spłaty kredytu. W tym dokumencie zawarte będą następujące informacje:
– wysokość kredytu i opłaty za jego wcześniejszą spłatę,
– numer rachunku technicznego banku – kupujący na to konto wpłaca kwotę obejmującą wysokość kredytu, jego interesy są zabezpieczone gdyż sprzedający mieszkanie nie ma do niego dostępu,
– zgoda na wykreślenie hipoteki z KW po całkowitej spłacie kredytu

Zakup mieszkań często podpierany jest kredytem hipotecznym i nie należy się tego obawiać

Zakup mieszkań często podpierany jest kredytem hipotecznym i nie należy się tego obawiać

Hipoteka nie powinna przewyższać kwoty sprzedaży mieszkania. Jeśli jednak dochodzi do takiej sytuacji, warto zasięgnąć porady doświadczonego agenta nieruchomości bądź notariusza. W biurze Tyszkiewicz Nieruchomości uzyskasz zarówno pomoc naszych doradców, jak i zaufanego notariusza.

4. Czynsz

Kolejny dokument, którego będzie wymagał notariusz, to zaświadczenie o tym, że sprzedający nie ma zaległości w opłatach czynszowych. Uzyskać je może w administracji budynku, wspólnocie mieszkaniowej lub spółdzielni.

5. Lokatorzy

Ważne jest aby przed sprzedażą mieszkania wymeldować z niego wszystkich jego lokatorów i uzyskać na to zaświadczenie. Ważne jest aby na dokumencie widniała informacja o tym, że nikt nie jest zameldowany na dzień aktu notarialnego.

6. Pierwokup

Niektóre rejony objęte są prawem pierwokupu. Aby mieć pewność, że miasto lub gmina nie skorzysta z tego prawa, właściciel mieszkania powinien udać się do odpowiedniego urzędu po dokument dotyczący tego, czy mieszkanie leży w rejonie objętym rewitalizacją i czy wchodzi w grę pierwokup. W tym wypadku także trzeba pójść do urzędu odpowiednio wcześnie, żeby nie przedłużać czasu sprzedaży.

"Kto pierwszy ten lepszy" - sprawdź czy miasto nie ma prawa pierwokupu Twojej nieruchomości

„Kto pierwszy ten lepszy” – sprawdź czy miasto nie ma prawa pierwokupu Twojej nieruchomości

W wypadku transakcji dotyczącej mieszkania stanowiącego odrębną własność, wyżej wymienione dokumenty powinny być wystarczające. Czasem wymaga się także od sprzedającego przedstawienia zaświadczenia o braku zaległości związanych z podatkiem od nieruchomości lub z opłatami z tytułu użytkowania wieczystego gruntu.

Dodatkowo, jeśli w mieszkaniu była prowadzona działalność gospodarcza, wymaga się czasem od sprzedającego zaświadczenia o braku zaległości z Urzędu Skarbowego i ZUS-u.

W biurze Tyszkiewicz Nieruchomości agent prowadzący transakcję pomoże zebrać wszystkie odpowiednie dokumenty. Należy pamiętać żeby nie zostawiać tych spraw na chwilę przed aktem notarialnym, gdyż możemy nie zdążyć.

Chcesz bezpiecznie sprzedać swoje mieszkanie? Chciałbyś kupić nieruchomość z pomocą specjalistów? Zapraszamy do nas. Skontaktuj się z naszym biurem pod numerem – 58 558 53 53 lub wejdź na stronę www.tyszkiewicz.pl

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *