Nieruchomości komerycjne pomogą w Twoim biznesie

Strona główna » Nieruchomości komerycjne pomogą w Twoim biznesie

Czy miejsce prowadzenia biznesu może przesądzić o jego sukcesie? Oczywiście! Jest wiele gałęzi działalności, w których lokalizacja jest wręcz kluczowa, są i takie, gdzie gra drugorzędną rolę, jednakże te obszary biznesu, w których jego lokalizacja nie ma żadnego znaczenia, można byłoby pewnie policzyć na palcach jednej ręki. Dlatego myśląc o własnej działalności gospodarczej, pomyśl też o odpowiednim miejscu dla niej.

Lokalizacja biznesu może wpływać nawet na 80 procent późniejszych kosztów związanych z jej prowadzeniem. Niezależnie od tego, czy mówimy o sklepie, biurze, warsztacie samochodowym czy salonie fryzjerskim, opłacić trzeba zazwyczaj to samo – czynsz, media i podatki, ale też także koszty związane z dojazdem. A ich odzwierciedlenie często musi pojawić się w odpowiedniej korekcie pensji wypłacanej pracownikom.

Znajdź swoje miejsce

Jak więc najlepiej szukać miejsca na swój biznes? Zdecydowanie – przez agencję nieruchomości, posiadającą doradców wyspecjalizowanych w nieruchomościach komercyjnych. – Obecnie w naszej bazie posiadamy blisko pięćset różnej wielkości lokali pod działalność gospodarczą. Wśród nich znajdują się zarówno obiekty na sprzedaż, jak i na wynajem. Nieruchomości te zlokalizowane są w Trójmieście, a także jego bliższych i dalszych okolicach takich jak Kościerzyna czy Bytów – wylicza Magdalena Renn, młodszy specjalista ds. wynajmu nieruchomości komercyjnych Tyszkiewicz Nieruchomości.

x474521_raw

Oczywiście, nie każdy lokal w ogóle zdąży trafić na stronę internetową agencji, część nieruchomości komercyjnych znajduje klienta zanim jeszcze pośrednik zdąży przygotować ogłoszenie. Nierzadko jest bowiem tak, że poszukujący lokalu na sprzedaż czy do wynajęcia, proszą pośrednika o znalezienie dla niego odpowiedniej nieruchomości. Dzięki temu duża część transakcji odbywa się nie tylko skutecznie, ale również, co zazwyczaj ważne dla obu stron, przede wszystkim szybko. Dodatkowym atutem dla poszukującego jest fakt, że lokale, które pod swoje skrzydła przyjmuje dobra agencja nieruchomości, muszą odznaczać się dobrym stanem technicznym.

Znalezienie odpowiedniego lokalu na własną rękę może okazać się bardzo trudne. Można oczywiście wzdłuż i wszerz przemierzać ulice danej dzielnicy w poszukiwaniu kartki z napisem “do wynajęcia” lub “na sprzedaż”, ale szanse, że w ten sposób znajdzie się odpowiedni lokal są niewielkie. Można również spróbować przebrnąć przez dziesiątki ogłoszeń na portalach internetowych, jednakże trzeba pamiętać, że w tym przypadku spora z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością można przyjąć, że część z ofert będzie już nieaktualna. A skorzystanie z pomocy agencji nieruchomości niesie ze sobą jeszcze jeden niewątpliwy plus – zarówno kupujący, jak i wynajmujący nie płaci prowizji.

Co najpierw, lokal czy biznes?

Rzadko kiedy zdarza się tak, że przechodzimy obok lokalu z bannerem “do wynajęcia” albo “na sprzedaż” i kompulsywnie podejmujemy decyzję: biorę, tu będzie mój sklep z winem, o którym marzę od tylu lat! Własna działalność powinna być i najczęściej jest poprzedzona wieloma przemyśleniami. Zazwyczaj najpierw rodzi się w nas decyzja o rozpoczęciu pracy na własny rachunek, poszukiwania odpowiedniego miejsca to zwykle drugi, integralny krok w tym procesie.

x475059_raw

Zakładając więc, że już wiemy, jakiego typu działalność gospodarczą chcemy prowadzić, należy zastanowić się jaką grupę docelową zamierzamy gościć w naszym komercyjnych progach i właśnie ze względu na potencjalnych klientów zająć się odpowiednim doborem lokalizacji. Pod uwagę trzeba wziąć wygodny dojazd oraz obecność podobnych obiektów w okolicy (co czasem może być minusem z powodu zbyt dużej konkurencji, a czasem plusem w postaci na przykład tworzącego się zagłębia restauracyjnego).

Koniecznie pod lupę trzeba wziąć czynsz, by ustrzec się pułapki konieczności płacenia opłat wyższych od dochodów, która na łopatki położyła już niejeden biznes. Warto pamiętać, że przy wynajmie czy dzierżawie, comiesięczne najemne można spróbować negocjować. W negocjacjach przydać się może doświadczenie zawodowe agenta nieruchomości, który prowadził  już niejedną podobną sprawę i potrafi realnie ocenić jaka stawka jest rynkowa, a jaka stanowi jedynie pobożne życzenie wynajmującego. To samo zresztą tyczy się ceny zakupu nieruchomości. W Polsce jest bowiem tak, że nierzadko ceny ustalane są celowo nieco wyższe, by pozostawić margines na negocjacje i finalne jej obniżenie.

Wspomniana grupa docelowa powinna wyznaczać nam kierunek lokalizacji biznesów opierających się bezpośrednio na klientach przychodzących z ulicy. Przyszli właściciele sklepów spożywczych, salonów kosmetycznych i fryzjerskich, saloników prasowych i tym podobnych miejsc, do których zazwyczaj zachodzi się bo znajdują się blisko albo po drodze, powinni upewnić się, że wokół potencjalnej lokalizacji nie ma zbyt wiele konkurencji, a w szczególności podobnych biznesów z rzeszą zadowolonych klientów. Odebranie tych klientów może się bowiem okazać trudniejsze niż się wydaje. Lepiej szukać więc tam, gdzie nasycenia daną usługą jeszcze nie ma.

Biuro, sklep, a może cały obiekt?

Na przedsięwzięcia typu sklep, apteka czy salon fryzjerski najlepsze są lokale przy popularnych ulicach dużych osiedli mieszkaniowych. Ważne, żeby miały duże witryny, zapewniające właściwą ekspozycję biznesu. Cena takich lokali przy wynajmie zazwyczaj waha się między 2 a 3 tysiące złotych miesięcznie, w zależności od lokalizacji, a pożądana wielkość rzadko kiedy przekracza 50 metrów kwadratowych. Obiekty takie częściej dostępne są na rynku wynajmu, niż sprzedaży nieruchomości, aczkolwiek jeżeli komuś bardzo zależy, by kupić lokal pod sklep czy osiedlowe solarium, wspólnie z pośrednikiem nieruchomości z pewnością znajdzie właściwe miejsce. Trzeba jednak przyznać, że jego znalezienie może potrwać nieco dłużej, niż namierzenie lokalu z pozycji najemcy.

Osobną kwestię stanowią biura. Tutaj lokalizowanie biznesu pod kątem dostępności potencjalnych klientów jest kwestią dyskusyjną. Oczywiście, zawsze warto być widocznym, więc miejsce na wywieszenie szyldu zawsze podnosi atrakcyjność (i cenę) lokalu, ale czy biuro księgowe albo kancelaria notarialna potrzebują miejsca z widocznymi z ulicy witrynami? To już decyzja właściciela i jego budżetu. A w dysponowaniu nim z pewnością nie zaszkodzi rozeznanie w dostępnych na rynku lokalach.

x474515_raw

Porównywanie ofert to jednak proces czasochłonny. Pomóc oszczędzić czas może profesjonalista. – Zazwyczaj jednego dnia jesteśmy w stanie pokazać klientowi kilka obiektów, dopasowanych pod kątem lokalizacji i mieszczących się w wyznaczonych przez niego ramach finansowych. Najczęściej dysponujemy kluczami lub uzgadniamy wizytę z właścicielem, by klient nie musiał niepotrzebnie tracić czasu na indywidualne umawianie się z każdym po kolei. Jednego dnia robimy objazd i nierzadko po prezentacjach podpisujemy już umowę – tłumaczy Magdalena Renn z Tyszkiewicz Nieruchomości.

Ale w biurze nieruchomości nie znajdują się jedynie lokale pod sklepy czy biura. Baza zazwyczaj jest zdecydowanie większa. Wśród nieruchomości komercyjnych oferowanych przez Tyszkiewicz Nieruchomości, znajdują się między innymi pensjonaty na malowniczych Kaszubach, domy weselne spokojnie mogące pomieścić ponad setkę gości czy hotele w Trójmieście. To prawdziwie szeroki katalog dla inwestorów, a także osób, które chciałyby wejść do branży gastronomicznej, ale obawiają się wysokich kosztów bazowych. Sprzedawane obiekty są wyposażone w niezbędne urządzenia i cały czas funkcjonujące, ich odkupienie pozwoli więc zaoszczędzić

Znajdź swój pomysł w katalogu!

Wśród oferowanych nieruchomości swoje miejsce znalazły również obiekty przemysłowe. Hale magazynowe czy warsztaty samochodowe może nie mają w sobie uroku pozamiejskiej restauracji, ale w odpowiednich rękach mogą przynosić właścicielowi krocie. Tu również kluczowa jest ich lokalizacja – warto by takie biznesy znalazły się raczej na obrzeżach miasta (taniej), z dobrymi drogami dojazdowymi o odpowiedniej przepustowości, by naszym potencjalnym klientom i dostawcom nie przeszkadzały korki.

W przypadku nieruchomości komercyjnych dedykowanym przemysłowi czy gastronomii, kupno czy wynajem gotowych budynków pozwolić może na realne oszczędności. Ilość pozwoleń i odbiorów, które uzyskać trzeba, by postawić tego typu zabudowę od fundamentów, niejednego może przyprawić o ból głowy. Kupując lub wynajmując przystosowane pod daną działalność pomieszczenia, tę kwestię można już w dużym stopniu pominąć. Oczywiście czasem niezbędne będzie zaświadczenie od odpowiedniego urzędu, ale gdy dysponuje się zgodami uzyskanymi wcześniej na podobną działalność w danej lokalizacji, otrzymanie kolejnej może być już mniej skomplikowane, niż gdyby trzeba było zaczynać od zera.

x474511_raw

Katalog agencji nieruchomości pomoże również znaleźć miejsce dla dużych przedsięwzięć gospodarczych. Wśród nich znajdują się budynki, które pomieszczą szkołę językową, przychodnię albo lokalny oddział firmy. Nie brakuje funkcjonujących obiektów takich jak stacje benzynowe, ogrodzone parkingi dla ciężarówek czy nawet całe klikupiętrowe biurowce albo kliniki zdrowia i urody. Widać więc gołym okiem, że z usług agencji nieruchomości z powodzeniem korzystają różne branże gospodarki oraz zarówno większe, jak i mniejsze firmy.

Ogłaszamy się po cichu

Funkcjonujące obiekty, niezależnie od tego czy są małe czy duże, rzadko kiedy wystawiane są na wynajem w sposób indywidualny, z pominięciem agencji nieruchomości. Więc aby w ogóle uzyskać dojście do informacji, które lokale można wynająć, warto zwrócić się do agencji zajmującej się nieruchomościami komercyjnymi. Właściciele zazwyczaj nie chcą bowiem wywieszać informacji, że funkcjonujący obiekt jest na sprzedaż lub wynajem, ponieważ najczęściej odstrasza to część klientów, którzy – co dość logiczne – nie chcą korzystać z usług firmy, która się zamyka lub przenosi gdzieś indziej.

x474528_raw

Tablice informujące o tym, że dany obiekt jest na sprzedaż lub wynajem, zazwyczaj pojawiają się na pustych lokalach, a wiadomo, że pusty lokal zysków nie przynosi, a wręcz przeciwnie, najczęściej generuje straty. Dlatego też właściciele starają się najczęściej znaleźć kogoś w miejsce poprzednika, zanim tamten opuści lokal. Dlatego szukając miejsca na swój biznes nie należy sugerować się brakiem szyldu. Lampkę ostrzegawczą powinna nam jednak zapalić sytuacja, gdy w jednym miejscu jest wiele wolnych pomieszczeń – to oznaczać może bowiem, że nie jest to dobre miejsce na biznes. Albo ze względu na wysokie czynsze, albo z powodu mało popularnej lokalizacji i niewielu klientów w danym rejonie.

A jeśli nie ma się jeszcze do końca sprecyzowanego pomysłu na biznes, samo przeglądanie katalogu nieruchomości komercyjnych może stać się inspiracją. Jeśli ktoś czuje w sobie nutkę przedsiębiorcy, z pustego lokalu użytkowego na gdańskim Głównym Mieście stworzyć może przytulną kawiarenkę czy punkt z niebanalnymi pamiątkami. Co z tego, że wcześniej mieścił się tam zakład zajmujący się zupełnie czymś innym. Przy odrobinie odwagi, szczęścia i smykałki do biznesu, z pozoru nudną i nierokującą nieruchomość przekształcić można w świetnie prosperujące miejsce. A katalog zakończonych przez Tyszkiewicz Nieruchomości transakcji udowadnia, że tych, którym się ta sztuka udaje, jest w Trójmieście i okolicach całkiem sporo.